Test af:
BMW  mountainbike

TIL START                
BMW startsiden        
Testen        



Stemningsbillede fra We-Bike cup 2010, Ibjerg Årslev

CYKLEN

Rammen er af hydroformed aluminium og powdercoaded i deres eget design med integreret BMW logo.

Rammens geometri opbygning med rocker arm til bagdæmper, giver rytteren en stabil og kontrolleret magt over cyklen.

Forgaflen er Manitou R7 Elite Absolute dæmper (den bedste sælgende i Manitous program) med 100 mm vandring.

forgaffel r7

Billede taget fra Manitous hjemmeside

På højre gaffelben er der en rød drejeknap, hvor gaflen kan justeres i mange forskellige hårdhedsgrader, fra helt fast når drejeknappen er skruet til højre og ganske blød når den er til venstre ( Lidt for blød synes jeg, men det kunne ordnes med lidt mere luftpåfyldning på venstre gaffelben).

Drejeknappen er nem at dreje når man er i aktion, men det kan være lidt svært at finde den rigtige hårdhedsindstilling under kørselen, hvis underlaget er meget kuperet og man skal bruge begge hænder på styret. Der ville det være godt med en tommelfinger styring på styret. (Lockout)


Bagdæmperen er Manitou S
-Type SPV med 100 mm. vandring.

bagdæmper
Billede er taget fra Manitous hjemmeside

Den har 3 indstillings muligheder: luft, rebound og lockout.

Rebound indstilles på den blå drejeknap. Der justerer man bagdæmperens hastighed ved tilbageslag, efter at den har været i aktion, sådan at baggaflen ikke rammer jorden med for høj kraft når dæmperen udløses for hurtigt. Lockout har også flere indstillinger ved at dreje på den røde drejeknap som foregår på en let måde, men stadig skal man have hånden væk fra styret, så den skal indstilles inden løbet. Den kan også indstilles til at dæmpe i forskellige hårdhedsgrader.

Hvis man kører freeride eller downhill er rebound en rigtig god ting, men til alm. Mtb løb er det måske skudt lidt over med den ekstra dæmpningsfunktion.

Kranken med det mundrette navn (KRG FC-M770-LXT) fra Shimano er hul og med udvendige lejer. Jeg oplevede en meget bedre kraftoverførsel med udvendige lejer, end på min gamle med indvendige.

Hjulene fra DT Swiss er dobbelt bundet. De 28 eger er dobbel bundet dvs. at de er en smule tyndere på midten for bedre fleksibilitet, mindre vægt og større styrke.

Gear og bremse gruppen er Shimano Deore XT. En gruppe der bare fungerer på pålidelighed og styrke. Næstbedste gruppe fra Shimano. Top swing forskifter, 27 gear med en kassette med 11-32 og Rapidfire Plus, så spiller det sammen.

 

Konklusion

Nu har jeg haft cyklen i 3 uger. Den har været afprøvet i skoven, på landevej og til et enkelt MTB løb. Den har vist sig at være utrolig retningsstabil og alligevel have så stejl en geometri, så kørestilen også er aggressiv. Den bedste MTB jeg til dags dato har prøvet.

Det eneste jeg savner er en lockout på styret til hurtig indstilling af forgaflen.

Når man er vant til at MTB cykler er oversået med navne og logoer og masser af print, så synes jeg at denne cykel er meget neutral. Skilter ikke så meget med sin fine herkomst, og det kan jeg godt lide.

BMW´s cykler bliver forhandlet af BMW´s 27 forhandlere og serviceværksteder.

BMW anbefaler at man bruger sin lokale cykelforhandler til efterspænding og service, da de fleste af komponenterne er standart. De specialdele der er (f.ex. Geardrop) kan bestilles hos forhandleren. Den første efterspænding (ca. 50 km. ) er med i prisen. Der følger en instruktions/service bog med.

Den nye model med Fox affjedring koster 32.150 kr..

Mere info: http://www.bmw.dk

http://www.bmw.dk/dk/da/owners/lifestyle/bmw_cykler.html

Det bliver med en smule vemod i mit gamle hjerte at cyklen skal afleveres igen.

Se flere billeder og tekst på Testen


 


Klik her for at komme til BMW hjemmeside




Til BMW cykler

Copyright: Finn Ekelund